dressyrwelsh.blogg.se

2015-09-17
12:15:00

Toppenträning!

Denna veckan har inneburit träning med Blomman. I tisdags morse packade vi in oss i bilen och begav oss mot Everöd för att träna för Júlio Borba igen. Första träningen efter en längre paus och jag kände mig nästan lite nervös!

Vi började med att värma upp, jogga i båda varven och checka av dagsformen. Sedan Lotta var här och hjälpte mig har jag på egen hand lyckats behålla mjukheten i vänstersidan ganska bra själv, så när jag fickfrågan om vi hade några speciella problem blev svaret nej, minns knappt sist det hände, det brukar ju alltid vara något som inte funkar. Jag nämnde att vi fortfarande jobbade på vänstersidan men att det var bättre. Fick tipset att istället för att hänga upp mig på att han ”hänger” i vänstertyglen fokusera på att han erbjuder en falsk känsla av lätthet på högertygeln. Efter kanske 10 minuters jobb så var problemet som bortblåst och resten av passet bara flöt!!

Dagen efter bjöd han på en helt underbar mjuk, jämn känsla från start och den höll i sig hela passet! Just nu jobbar vi mycket grunder, sista träningen vi red, för drygt ett år sedan, så jobbade vi med piaff, galoppslutor och en början på piruetter. Dessa träningsdagar jobbade vi med serpentinbågar, skänkelvikningar och öppnor, alla övningar enbart för att hitta en mjukhet, avspändhet och ett flow. Vi har backat flera flera steg, enbart för att slipa på grunden och detaljerna för att sedan kunna höja kvaliteten på de svårare övningarna. Och den kvaliteten som grundövningarna hade under dessa dagar har jag inte uppnått innan. Han bara flöt under mig, jag gjorde ”ingenting” mer än att tänkte vad jag ville göra och styrde med vikten så gjorde vi det. Jag var varken varm eller andfådd när vi var klara och för mig är det det allra bästa tecknet på ett riktigt bra pass. För mig är ett pass som innebär att jag jobbat mig högröd i ansiktet inte ett bra pass. För mig är ett bra pass när vi i harmoni jobbar tillsammans, när vi har en kommunikation som går åt bägge hållen och där energi kan bevaras och regleras utan att skapa spänning.

Och det var vad vi uppnådde. Jag är SÅ nöjd med vår insats! Längtar redan massor till nästa tillfälle. Antagligen blir det inte förrän i december. Men då har vi å andra sidan ett tag på oss att jobba vidare med det vi fick med oss nu.

Världens bästa cob <3

 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: