dressyrwelsh.blogg.se

2015-08-18
19:05:00

Welsh-Riks 2015

Helgen som gått har jag, Blomman, hundarna och Mamma spenderat på Welshponnyföreningens riksutställning. I år var platsen för evenemanget Axevalla travbana strax utanför Skara, det betydde en resa på ungefär 3 timmar. Blomman reser bra så vi bestämde oss för att inte köra förrän lördag morgon då vi ändå inte skulle starta förrän eftermiddagen.

På lördagen var själva utställningen. Det var 3 hingstar anmälda i Blommans klass. Kändes som om vi hade god tid på oss men bedömningarna gicki en rasande fart och det slutade med att vi sprang från stallområdet till ringen. Lite dåligt kan jag tycka, att det vid en riksutställning inte finns någon kommunikation mellan ringen och stallområdet och det är en bra bit där mellan. Nu hann vi och i och med att vi inte behövde gå och vänta utanför ringen så fick jag ingen chans att bli nervös ;)

Resultat blev en guldmedalj och vinst av hingstklassen! Meganöjd med min fina häst!! Känns dessutom lite extra roligt när det är för en engelsk domare. Hela visningen kändes super, han har nog aldrig visat sig så bra som han gjorde nu, riktigt laddad men under full kontroll, jag älskar att kunna ha så mycket tryck och ändå ha sådan fin kommunikation med honom, det gör det till ett sant nöje att springa med honom <3

På söndagen var det dags för Engelska Ridklasser. Det är inte som dressyr utan mer en show-klass under ryttare. Ingen nedsittning i trav och alla rider först i ringen gemensamt efter instruktioner och sedan ställer alla upp i en linje och varje ekipage rider en egen liten uppvisning. Klädseln och utrustningen skall vara engelsk och traditionell. Inget bling, brass eller vita schabrak, det ska vara platta remmar, tweed och beige/gula ridbyxor. Sporrar får inte bäras, däremot spö. Jag tycker de här klasserna är jättekul att ställa upp i, jag gillar det ”engelska” och ”welshiga” i det.

Under framridningen var Blomman ganska pigg och på, han börjar komma upp i kondition och ett dygn på box gör honom energisk, minst sagt. Känslan utanför ringen var helt ok och jag fokuserade mest på att göra ”vår grej” och rida på känslan. När vi kom in i ringen safeade vi lite första varven för att hålla energin på lagom nivå. Den egna lilla uppvisningen gick bra sånär som att vi satsade väl mycket i ökningen och fick ett byte vid upptagningen som visserligen korrigerades snabbt. Vi kom 2:a av fyra deltagande hingstar. Jag är helt okej nöjd med resultatet, vi fick inget perfekt flow, han hade enormt mycket energi och vår lilla miss i ökningen gjorde nog också sitt till. Framförallt är jag så glad och stolt över hur han sköter sig även om han har alldeles för mycket energi och travträning i intervaller pågår för fullt på andra sidan staketet.

Så sammanfattningsvis har vi haft en bra helg! Fina resultat, underbart väder och skaffat nya trevliga bekantskaper! Jag tror faktiskt att jag måste ut på mer sådana här tillställningar, det är ju riktigt kul :D ;)

Här kommer lite blandade bilder från helgen som Mamma Mästerfotograf tagit:

 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: