dressyrwelsh.blogg.se

2014-11-02
19:20:12

It´s all or nothing!

Antingen så gör man något, eller så gör man det inte. Det är min filosofie. Idag har Fiffi vart på utställning i Växjö. Och det var ju inte vilken utställning som helst, nädå, de va en internationell utställning. De va all or nothing, right?.... Jag menar herregud, vi har ju övat en gång på en inoficiell i Laholm!
 
Eftersom vi va på en jätteofficiell utställning så är såklart allt jätteseriöst. Amrisar går inte själva in till hallen, då kan de bli våta eller smutsiga innan. Så Fiffi fick smygkissa på en väl belövad gräsmatta där ingen såg innan vi gick in, den va både lite blöt och full med löv, gud bevare mig väl ;) Sedan fick hon åka på vagnen in. Såklar hade hon röda strutar på öronen så inte de ska bli puffiga, fluffiga och lockiga, eller gud förbjude fuktiga när man smygkissar på gräsmattan!
 
Det är bra med massa päls, gärna lång också, men ABSOLUT inte något krulligt megafluff! Upp med medhavt trimbord med galge och fram med plattången, de här e seriösa grejjer you know, it´s all or nothing! Kamma, borsta, platta, kamma, borsta, kolla och platta lite till! Fiffi har inget megalång fluff än, hennes matte hade en oseriös period när Fiffi va fluffri. Då behövdes varken någon hunsfön, någon kam och definitivt ingen plattång! För övrigt, om någon råkar va nyfiken så luktar plattad hundpäls inte precis hallon, det luktar skumt, jätteskumt!!
 
När Fiffi va platt fick hon vila i buren igen.
 
Efter många, långa timmar, okej så länge va de kanske inte, men när man ogillar vänta ungefär mest av allt i hela världen räknas varje minut som en timme! Till slut var det i alla fall vår tur. Naturligtvis skulle vi springa som nummer 1, kanon, vi är ju sjukt rutinerade så varför inte! Fick sprang fint, de summerar showen ganska väl. Fiffi ogillar att vänta lika mycket som jag. Så vi e liksom megataggade när vi kommer, sen e vi taggade, taggade taggade och sen orkar vi inte va taggade längre och då är de liksom rätt kört. Ungefär här slutade det vara all och övergick mer till nothing ;)
 
Efter att domaren tittat på alla tikarna, de va 2 st, så skulle vi springa tillsammans igen och så skulle han välja vilken han gillade mest. De är bra om man har någon form av kommunikation med den som ska springa med den andra hunden. Det hade vi inte, jag sprang ju först och jag va klar, e jag klar borde alla va klara, så Fiffi och jag körde. Osportsligt deluxe, fy skäms på mig! Gör om och gör rätt! Domaren ville se hundar på slakt koppel. Jag e lite fyrkantig så gjorde som jag blev tillsagd och släppte ut hela kopplet så de hängde i en snygg slack. Jag tänkte att om han vill se slackt koppel så sa han minsann få de, Fiffi är en förhållandevis väldresserad modell hade lika väl kunnat gå utan kopplet. Men just de, de va ju ingen lydnadstävling, de va visst en skönhetstävling, en väldigt seriös sådan där det måste vara all in hela tiden, de räcker inte att ha en vagn, en bur, ett trimbord och en plattång!! Slackt koppel betyder ju inte att vi ska köra promenadtrav med halvsuffsig hållning, de betyder ju just bara slackt koppel. Ibland e de bra om man inte tar allt så himla ordagrant ;P
 
Hursomhelst så fick Fiffi sjuuuuukt fin kritik, ett kryss vid excellentrutan och avslutningskommentaren "suberb muscle structure", STOLT! Nästa år kör vi igen, då kör vi all in även i ringen och inte bara med plattången. Om Fiffi vill ska hon få bli en champion! Och skulle det visa sig att hon inte vill, då slipper hon. Hon får precis som hon vill, som alltid, ingen bestämmer över Fiffi! Oavsett så är hon Amazing, hon e ballast i stan och hon är liksom bara galet unik <3
 
Höll på att glömma, vi va med i uppfödargruppen också. Summeringen av det blir, tjoff tjoff, klart!!! Jag fattade knappt vad som hände, men tydligen hände det i alla fall, de finns på bild :P
 
 
Kommentar:
2014-11-02 @ 21:22:28
#1: Linn

Hahaha hon fick väl en plattång från GHD ;) Bästa ever!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: