dressyrwelsh.blogg.se

2013-04-30
21:31:33

Less is so much more!!!

Idag har vi dressyrtränat! Känner mig väldigt nöjd med att vara tillbaka i dressyrsadeln faktiskt. Inte för att jag tänker överge den fantastiska gibsonen, men en kombination blir nog faktiskt så nära perfekt man kan komma. Det känns bra, allt som lutar åt det perfekta hållet känns väldigt ok för mig som råkar vara lite perfektionistiskt lagd.
 
Hade skaplig träningsvärk i ungefär hela kroppen efter gårdagen. Jag är visserligen van att rida mer än en häst om dagen, men när man ska rida fyra stycken och alla ska RIDAS ordentligt och inte bara åkas på, då känns det att kroppen inte var riktigt van. Tack och lov så mjukade den upp sig ganska fort när vi väl kommit igång och värmt upp så jag slapp lida igenom hela träningen åtminstone.
 
Hela passets fokus låg på att hitta "klickläget". Det där läget när hela hästen bara säger "klick" och släpper till hela överlinjen och blir rund, mjuk och påverkbar att rida. Vi har jättesvårt att hitta det. Min största svaghet är att jag har oerhört svårt att inverka och samtidigt vara avspänd. Min andra svaghet är att jag har väldigt svårt att koppla isär mina hjälper, inverkar jag någonstans så kan man ge sig f*n på att någon annan kroppsdel som borde vara stilla också rör sig. Min tredje svaghet är att slappna av utan att bli passiv och börja "åka häst" istället för att rida. Beskrivet såhär låter det ju ungefär som att herre gud hur ser det egentligen ut när människan rider?! Men riktigt så illa är det inte, det är mest detaljer, ibland knappt märkbara. Men jag har en förmåga att lyckas beskriva allt som om det vore ungefär tusen gånger större än det egentligen är.....
 
Stundvis blir det faktiskt bra, och precis då spänner han till igen. Som regel för att jag spänner till. Jag har verkligen en del att jobba på för att vi ska hitta det där "flowet" när allting bara är som ett mjukt, luddigt rosa moln. För mig som är så impulsiv och "stor" i allt jag gör, oavsett om jag står på backen eller sitter på, blir det verkligen ett jobb jag får lägga på att lära mig bli lite "mindre" och kontrollera min kropp och mina tankar på ett bra sätt. Ju mindre jag gör ju bättre går han, gör jag så lite att jag knappt märker att jag gör något alls går det som bäst. Att rida med tanken får liksom en helt ny innebörd när man sitter på en så megakänslig häst. Den stora fördelen är att när vi hittar känslan så kommer allt bli lätt, för jag kommer bara behöva tänka, så gör han. En vacker dag ska vi komma dit!! En vacker dag ska vi rida i scandinavium ;)
 
Och sadeln var lika underbar idag. Den ligger helt still, han verkar helt ok med den och jag behöver inte anstränga mig ett endaste litet dugg för att sitta korrekt. Jag är verkligen så himlans nöjd med mitt impulsköp. Även sådana köp kan tydligen bli bra ibland :D
 
Nöjd, fin ponny!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: