dressyrwelsh.blogg.se

2015-03-19
09:32:46

Luc Childeric

Jag har aldrig provat någon, och kanske just därför aldrig förstått hysterin kring denna sadel. Jag har tänkt att den garanterat är överskattad. Visst "alla" som rider dressyr har en, men allvarligt talat, sååååå jäkla bra kan den väl inte bara vara?
 
Eller kanske är det just så att den kan det! Igår kväll provade jag och Blomman för första gången någonsin att rida med en Childeric och plötsligt känner jag att jag förstår. Jag förstår PRECIS varför "alla" har en, för den är inte överskattad, inte det minsta! Att sätta sig i den kändes ungefär som att sätta sig i Mercedes nya E-klass, välkommen hem är en passande beskrivning! Det är som en stor, mjuk, fluffig fåtölj och där kan man ungefär bara sitta och åka med. Den jag provade har inga enorma stöd eller någon extremt djup sits, men man sitter liksom där man sitter och man sitter förbaskat skönt ;) Och då var det enda en sadel som egentligen inte var optimal för varken Blomman eller mig, på något håll, mer än möjligvis att kanalen var väldigt bred och fin.
 
Jag har haft jättesvårt att sitta ner i traven på honom och jag har känt att jag ofta får anstränga mig för att behålla min position och hela tiden tänka att jag ska sträcka på mig. Men här bara blev det så! När vi travade var det bara att sitta och där satt jag, inte fastlåst eller fixerad, mer som klistrad såfall och att sträcka på sig behövde jag inte ens fundera på, jag såg nog ut att vara stolt som en tupp och skapligt högfärdig där vi travade på mellan fälten ;)
 
Så nu jag har fått en hang up på att det är en sådan vi ska ha, det räckte med 20 minuter så var det liksom kört. Att hitta en i vår storlek känns rätt dödsdömt, för ungefär varenda sadel som finns ut på begagnatmarknaden är alldeles för stor för min lilla häst. Vi pratar 18" eller 18,5"! Förvisso i franska storlekar så de upplevs mellan en halv och en tum mindre, men ändå, Blommans plats för sadeln på ryggen är inte så lång. Så nu ska vi spara, på riktigt! Vi ska jobba extra och vi ska samla varenda liten krona som kan tänkas vara över i en burk så vi kan köpa vår alldeles egen E-klass!
 
 
 
 
 
 http://www.lucchilderic.com/blog/selle-dressage-dac/
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: